Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszustwa z wykorzystaniem Internetu i innych technologii - jak im zapobiegać, jak się chronić?

Data publikacji 14.08.2024

Wraz z rozwojem technologicznym oszustwa internetowe stają się coraz bardziej powszechne oraz ewoluują w bardzo złożone formy. Cyberprzestępcy korzystają z różnych metod, aby zdobyć pieniądze, dane osobowe oraz inne ważne informacje. Oszuści atakują nie tylko osoby posługujące się Internetem, bardzo powszechne są także oszustwa telefoniczne. Zarówno osoby prywatne, jak i firmy są narażone na tego typu ataki.

Najbardziej popularne formy cyberprzestępczości:

  1. Phishing- jego celem jest wyłudzenie poufnych informacji ( np. numery kart kredytowych, numer PIN,  hasła i loginy do logowania się)

Najczęstsze metody phisingu:

  • fałszywe wiadomości E-mail- mogą wyglądać jakby pochodziły z różnych instytucji państwowych, banków, różnych firm. Posiadają logo podmiotu, który „reprezentują”.  Bardzo często w wiadomości jest załączony link, który prowadzi do fałszywych stron internetowych
  • fałszywe strony internetowe- strony nie różnią się wyglądem od tych prawdziwych,  wymagane jest podanie danych logowania, numerów kart kredytowych i innych wrażliwych danych.

Zdobyte dane są wykorzystywane do kradzieży pieniędzy, tożsamości lub innych szeroko pojętych działań przestępczych.

 

  1. Vishing- jest to metoda oszustwa, w której oszuści dzwoniąc do ofiary podszywają się pod różne instytucje, banki, firmy ubezpieczeniowe, urzędy ale także bliskie nam osoby. Próbują na różne sposoby, manipulując zmusić ofiarę do podania danych osobowych, numerów kart kredytowych i innych informacji.

Najpopularniejsze sposoby oszustw telefonicznych:

  • metoda na wnuczka- nagła ogromna  potrzeba przesłania gotówki
  • metoda na lekarza, policjanta – informacja o wypadku kogoś bliskiego
  • metoda na przedstawiciela banku- problem z kontem, podejrzana aktywność,  nieopłacona faktura, zablokowane środki  sytuacje, które wymagają natychmiastowej reakcji
  • metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji- problem z wypłaceniem emerytury, renty, nieopłacone składaki

Jak rozpoznać oszustwo:

  • rozmówca próbuje wywołać silne emocje- może grozić poważnymi konsekwencjami podkreślając przy tym bardzo krótki czas na wykonanie tego co polecają
  • konieczność natychmiastowego działania
  • informacja o konieczności wpłacenia pieniędzy aby pomóc komuś bliskiemu
  • prośby o podanie danych osobowych, numerów kart lub innych informacji wrażliwych

 

  1.  Oszustwa SMS

Oszuści stale zmieniają i modyfikują treści oraz wygląd wiadomości, chcąc uśpić czujność ofiary. Kilka przykładów treści takich wiadomości :

  • firma kurierska – z powodu niezgodnego adresu, złych danych paczka zostanie wstrzymana aby to zmienić trzeba wejść w wysłany link
  • instytucje – nieuregulowane rachunki i wpłaty
  • wygrana w loterii- prośba o dane osobowe w celu wysłania nagrody
  • odszkodowanie- fundusz wypłacający odszkodowania oferuje wysłanie dużych finansów ale najpierw trzeba wpłacić niewielką kwotę na podany adres

 

Jak uniknąć oszustw :

  • korzystaj silnych haseł (zawierające cyfry, duże litery, znaki specjalne)
  • wybieraj logowania dwuskładnikowe- wymagają wprowadzenia kodu wysłanego na Twój numer telefonu
  • nie działaj pochopnie, mimo nacisków rozmówcy nie podejmuj decyzji pod wpływem presji czasu
  • sprawdź rozmówce, skontaktuj się z instytucją, której rzekomo dzwonił lub pisał reprezentant, udaj się do placówki i poproś o sprawdzenie czy faktycznie się z Tobą kontaktowała
  • zwróć uwagę na nietypowe pytania lub polecenia, których nigdy nie słyszałeś od danej instytucji, błędy językowe lub nerwową atmosferę
  • nigdy nie podawaj nikomu swoich wrażliwych danych osobowych lub ważnych haseł
  • nie wpłacaj pieniędzy ani nie wchodź w wysłane linki pod wpływem namowy rozmówcy
  • zwróć uwagę na numery, z których dzwonią nieznane Ci osoby
  • bądź podejrzliwy na niespodziewane telefony
  • weryfikuj sprzedawców
  • unikaj płatności przelewem bankowym, preferuj płatności ,które obejmują ochronę kupujących
  • używaj oprogramowań antywirusowych

Jeśli ktoś Cię oszukał natychmiast skontaktuj się z Policją, dzwoniąc pod numer 112

lub pod telefonu Komendy Powiatowej Policji w Pruszkowie 22-758-60-81 lub 47-72-46-213.

Powrót na górę strony