Uważajmy na swoje rowery i dbajmy o swoje bezpieczeństwo
Rozpoczął się sezon rowerowy. Niedługo też czas Pierwszych Komunii Świętych. Wraz z tą uroczystością nasi najmłodsi często jako prezenty otrzymują rowery. Powinniśmy być szczególnie ostrożni, gdyż amatorów na cudze jednoślady z każdym dniem przybywa. Złodziej potrafi upatrzyć sobie właściciela jednośladu i obserwować go. Wystarczy wtedy chwila nieuwagi a bardzo łatwo możemy stracić nasz pojazd. Niestety, jest go potem bardzo trudno odzyskać.
Sezon rowerowy już trwa. Niedługo też czas Pierwszych Komunii Świętych. Wraz z nim nasi najmłodsi otrzymują od swoich bliskich prezenty. Bardzo często są nimi rowery. Na te z kolei z dnia na dzień przybywa nowych chętnych, mówiąc popularnie złodziei. Wprawdzie nie istnieją stuprocentowe zabezpieczenie roweru przed kradzieżą, co wynika między innymi z samej istoty konstrukcji roweru, ale zawsze to ryzyko można zminimalizować, zachowując po prostu rozsądek. Nie przymocowanie pozostawianego roweru, pozostawianie „na chwilę” przed sklepem albo zbyt słabe zabezpieczenie, kusi potencjalnego złodzieja. Sprawcy mogą nas obserwować, a wykorzystując nasze zainteresowanie zakupem , chwilową nieuwagę i nieobecność przy jednośladzie, okradają. Ważne jest także stosowanie solidnych zabezpieczeń piwnic i garaży w których przechowywane są cenne dwa kółka.
Apelujemy do właścicieli jednośladów o rozwagę i ostrożność oraz właściwe zabezpieczenie pozostawianego mienia, mając na uwadze zarówno tereny prywatnych posesji, jak również miejsc takich jak; ulice, bramy wjazdowe do posesji, tereny szkół oraz inne podobne miejsca użyteczności publicznej.
Aby przeciwdziałać kradzieży rowerów oznakuj swój jednoślad oraz stosuj się do określonych zachowań. Brak cech identyfikacyjnych uniemożliwia często ustalenie właściciela odzyskanego roweru. Policja podejmuje określone działania mające na celu przeciwdziałanie zjawiskom kradzieży rowerów.
• Nie pozostawiać swojego jednośladu bez opieki w miejscach o dużym nasileniu ruchu (okolice sklepów, bazary, dworce) , jeśli zostawisz rower, hulajnogę, skuter np: przed sklepem, blokiem zawsze zamykaj swój jednoślad na tzw. „blokadę” i staraj się mieć go zawsze na widoku. Nawet najprostsze zabezpieczenie może utrudnić kradzież
• Zanotuj markę i typ roweru. Pamiętaj aby sprzedawca ZAWSZE wpisał do karty gwarancyjnej numer seryjny roweru który kupujesz. Oznacz go swymi inicjałami lub np. numerem telefonu albo datą urodzenia (można znakować tajnopisem, a w przypadku kradzieży lub zagubienia łatwiej będzie można je rozpoznać i udowodnić, że są naszą własnością).
• Zwróć uwagę na kręcących się po klatkach schodowych i w pobliżu domu ludzi. Zainteresuj się nimi, zapytaj kogo lub czego szukają, przyjrzyj się im, by zapamiętać wygląd. Twoje spostrzeżenia mogą być bardzo pomocne przy ustalaniu tożsamości ewentualnych złodziei. Przezorność może uchronić przed kradzieżą mienie Twoje lub sąsiadów, zadane pytania mogą spłoszyć potencjalnego złodzieja.
• Zamykaj rower na zamknięcia patentowe
• Nie dawaj przejechać się swoim rowerem osobom obcym
• Nie kupuj okazjonalnie roweru od nieznanej osoby - rower może być kradziony.
Jeśli już jednak dojedzie już do kradzieży należy zgłosić ją Policji. Jeśli skradziony rower zostanie znaleziony - np. w złodziejskiej "dziupli", jest szansa, że do wróci do właściciela. Ważne jest aby znać jego markę, typ i numer fabryczny. Możemy też sfotografować rower. To także może pomóc Policji go zidentyfikować.
Bezpieczeństwo rowerzysty
Każdy właściciel roweru powinien również pamiętać o wyposażeniu swojego pojazdu, które reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31.12.2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.
Rower powinien być wyposażony:
- z przodu w jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające
- w co najmniej jeden sprawnie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
Światła pojazdu o których mowa powyżej powinny odpowiadać następującym warunkom:
- światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
- powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej, niż 350 mm od powierzchni jezdni;
- światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
- na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w par. 53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie - na kole tylnej osi.
- na pedałach roweru i motoroweru.
Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru przyczepiony jest inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło odblaskowe barwy białej widoczne z przodu, jeśli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu ciągnącego.
Można stosować w rowerach popularne migające oświetlenie diodowe LED.
Kupując nowy rower zwróć się z prośbą do sprzedawcy o doposażenie twojego pojazdu w niezbędne oświetlenie i inne przedmioty, dzięki którym zadbasz o bezpieczeństwo nie tylko swoje lecz również innych uczestników ruchu drogowego. Zakładając kamizelkę odblaskową jesteś dodatkowo lepiej widoczny na drodze.
js/ts