Kampania społeczna promująca trzeźwość na drogach
Rusza kampania stołecznego ratusza, której celem jest propagowanie trzeźwości oraz ostrzeganie, że jazda po alkoholu jest niebezpieczna nie tylko dla kierowców, ale również dla innych użytkowników dróg.
Statystyki i badania
Dane Komendy Stołecznej Policji oraz badania przeprowadzone na zlecenie stołecznego ratusza pokazują, że w Warszawie konieczne są kampanie, które będą przypominały wszystkim o skutkach poruszania się po drogach w stanie nietrzeźwym.
Od 2007 r. na warszawskich ulicach i w okolicznych powiatach policja zatrzymała prawie 10 tysięcy osób kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu, sprawcami ponad 500 wypadków byli nietrzeźwi kierowcy. Zgodnie z danymi Komendy Stołecznej Policji, tylko w pierwszym półroczu 2009 r., po spożyciu alkoholu prowadziło samochód ponad 2,5 tysiąca osób, doszło do ponad 70 wypadków z winy nietrzeźwych kierowców.
Pod koniec 2008r. stołeczny ratusz zlecił badanie dotyczące problemu nietrzeźwych kierowców w Warszawie. Badanie to pokazuje osobiste doświadczenia kierowców związane z jazdą w stanie nietrzeźwym, jak i postawy wobec zjawiska „pijanych kierowców”.
W badaniu wzięło udział 609 osób. Opinie i postawy badanych zestawiono z danymi dotyczącymi indywidualnych skłonności do podejmowania ryzyka np. bardzo szybkiej jazdy, „stażu za kierownicą”, wieku i płci. Ponad 80% respondentów uznało problem nietrzeźwości wśród kierowców jeżdżących po ulicach za poważny.
Co szósty badany kierowca (16%) przyznał, że zdarzyło mu się kiedyś prowadzić samochód będąc pod wpływem alkoholu; dwukrotnie częściej zdarzało się to mężczyznom, niż kobietom; zdecydowanie częściej w takim stanie prowadzili samochód kierowcy „ryzykownie jeżdżący” tzn. często przekraczający dozwoloną prędkość a także osoby mające 10 lub więcej lat „stażu za kierownicą”.
Niemal co trzeci badany (31%) przyznał, że był świadkiem sytuacji, w której osoba nietrzeźwa kierowała samochodem.
W opinii 65% respondentów obowiązujące w Polsce prawo dotyczącego karania nietrzeźwych kierowców jest nieskuteczne. Co piąty był zdania, że obowiązujące przepisy są dobre. 13,3% badanych nie potrafiło się ustosunkować do tak zadanego pytania.
Sprawdź „na trzeźwo” jak działa alkohol
Pod koniec sierpnia i we wrześniu, mieszkańcy Warszawy będą mogli na placach manewrowych pokonać wyznaczony odcinek trasy w specjalnych okularach - alkogoglach. Percepcja otoczenia w alkogoglach jest zbliżona do takiej, gdy osoba ma 2 promile alkoholu we krwi. Dla bezpieczeństwa „jazdy próbne” będą odbywać się w asyście instruktora. Gdy dorośli będą sprawdzać swoje reakcje na placu manewrowym, ich dziećmi zajmą się animatorzy z miasteczko ruchu drogowego przygotowanego przez Komendę Stołeczną Policji.
Jazdy odbędą się na placach manewrowych:
sobota, 29 sierpnia, godz. 11-15 - ul. Powstańców Śląskich 127
(plac przy ośrodku egzaminacyjnym)
sobota, 12 września, godz. 11-15 - ul. Turmonckiej 20 (szkoła podstawowa nr 285)
sobota, 26 września, godz. 14-18 - plac przy stacji Metro Słodowiec
Kolejnym etapem kampanii będzie plakat ostrzegający przed poruszaniem się po drogach w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Pojawi się on na początku października na 50 billboardach na trasach wylotowych z Warszawy. Każdy nowy kierowca, odbierając prawo jazdy, otrzyma ulotkę informującą o wypadkach spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców i ostrzegającą przed konsekwencjami jazdy po spożyciu alkoholu.
Organizator kampanii: Miasto Stołeczne Warszawa
Partnerzy: Komenda Stołeczna Policji, Stowarzyszenie „Trzeźwy Kierowca”, Zarząd Transportu Miejskiego, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej
Patroni medialni: Polska Agencja Prasowa – www.nadrogach.pl, Onet.pl, TVP Warszawa, Gazeta Wyborcza, ESKA